ماساژ شمع

ماساژ شمع و تاریخچه آن

شمع یا سپندار برای منبع نور و گاهی اوقات برای تولید گرما استفاده می شود ، شامل یک ریسمان یا یک فتیله جاسازی شده و یک توده جامد از سوخت ( معمولا موم) است . امروزه اکثر شمع ها از پارافین ساخته می شود.

استفاده از شمع به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد زمانی که انسان ها از آن برای روشنایی و تزیین جشن ها و مراسمات خود بهره می جستند . اسناد تاریخی از ساخت نخستین شمع ها ، از طریق خیساندن مغز نی در چربی آب شده حیوانات ، توسط مصریان باستان خبر داده اند. البته این شمع ها مانند شمع های امروزی فتیله نداشتند . استفاده از شمع های فتیله دار توسط مصریان به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گرد.
اما رومیان باستان قبل از این زمان ، اقدام به ساخت شمع های فتیله دار کرده بودند آنها پاپیروس رول شده را چندین بار در پیه نهنگ یا موم عسل فرو می بردند و از شمع های تولید شده ، در روشنایی خانه ها ، راهنمایی مسافران در شب و مراسمات مذهبی استفاده می نمودند . شمع های فتیله دار اولیه با استفاده از موم بدست امده از گیاهان ساخته می شدند . گفته می شود چینی ها برای نخستین شمع ها از لوله های کاغذی قالب گیری شده و نیز الیاف گیاه برنج به عنوان فتیله استفاده می کردند . در ژاپن شمع با استفاده از صمغ به دست آمده از درختان ساخته می شده و در هند موم شمع را از جوشاندن میوه درخت دارچین به دست می آوردند.

شمع ها در مراسمات مذهبی دوران های گذشته نقش مهمی را ایفا می کردند . جشنواره نور یهودیان به نام هانوکا ، که محریت آن نور شمع بوده است، تاریخش به ۱۶۵ سال قبل از میلاد برمیگردد. در کتاب مقدس مسیحیان نیز چندین اشاره به شمع وجود دارد.

امپراطور کنستانتین در قرن چهارم، دستور به استفاده از شمع در طول زمان برگزاری جشن پاک، داده است.

در نیمه اول قرن بیستم همزمان با رشد صنعت نفت، مصرف شمع به صورت فزاینده ای افزایش یافت. این محبوبیت تا اواسط سال ۱۹۸۰، زمانی که علاقه به شمع به عنوان یک کالای تزیینی روز به روز بیشتر می شد، پایدار ماند. در این زمان شمع ها در طیف وسیعی از طرح، ابعاد، رنگ و اسانس های متنوع تولید شد.

استفاده از شعله های شمع با توجه به اهداف متافیزیکی،به گذشته های دور برمیگردد. شمع ، نماد و سمبل انسان فعال است. هم از نظر فیزیولوژیکی و هم از نظر روانی ، استفاده از شمع در درمان، به طور ناخود اگاه تقلید از شیوه های نیاکانمان است که در طول تاریخ به آن عمل می کردند.
در دوران کهن، آتش مظهر بزرگ ترین قدرتی شناخته می شد که زندگی و روح انسان ها را تحت تاثیر قرار می داد.
بنابراین، استفاده از نور شمع برای اهداف متافیزیکی و مدیتیشن،نه تنها از روی خرافات و سحر و جادو نیست بلکه برای برخورداری از تاثیرات و جنبه های روانی آن در ارتباط با ذهن و روح انسان می باشد. شمع خاموش، نمادی از زندگی عادی و سکوت و انزواست که هیچ لطفی ندارد. انرژی موجود در شمع با نیروی ارتعاشی و لرزشی خود، افرادی که در پیرامون شمع حضور دارند تحت تاثیر قرار می دهد. انرژی شمع ابتدا جذب میدان الکترومغناطیسی افراد می شود و سپس روی کالبد فیزیکی تاثیر می گذارد. با تنفس های عمیق، اثر جسمی و روحی پرتو شمع تقویت می شود.
راز شمع، عالم خلقت اگر تجزیه شود بر اساس علم فنگ شویی به ۵ عنصر آب، آتش، باد، خاک، چوب تبدیل می شود، پس در دل این عناصر شعور الهی و راز زندگی نهفته است.


عناصر شمع در فنگ شویی:

۱٫ موم شمع: خاک

۲٫ شعله شمع: آتش

۳٫ دود شعله: باد

۴٫ موم ذوب شده: آب

۵٫ نخ برای روشن شدن: چوب


روش شمع درمانی می تواند برای متمرکز کردن قدرت ذهن، بدن و روح مورد استفاده قرار گیرد. ماساژ شمع ، شمع و اصول روانشناسی را برای ایجاد تحول مثبت در زندگی ترکیب می کند . در روش ماساژ شمع با ایجاد حرارت مناسب روی پوست بدن و نیز به دلیل استفاده از مواد مغذی ، باعث سلامتی و شادابی پوست شده و یک روش تسکین دهنده و ریلکس کننده بدن، با استفاده از روغن گرم،مقوی و معطر برای رفع تنش و تجدید کننده انرژی و حیات است. سبب کاهش استرس و یک تاثیر همه جانبه در کل بدن ایجاد می کند و برای کسانی که پوست خشک دارند ایده آل است. محتویات روغن ها و شمع های مخصوص این نوع ماساژ، باعث مرطوب شدن پوست و تغذیه ان می شود این ماساژ، روشی نوین و طبیعی برای مراقبت از بدن و پوست می باشد.

در ماساژ شمع به جای استفاده از روغن های معمول گیاهی از شمع هایی خاص استفاده می شود. در این شمع ها به جای استفاده از پارافین،روغن های طبیعی معطر و کره شیا به کار برده می شود.

کره شیا، این روغن از دانه ای که بر روی درخت شیا رشد می کند به دست می اید و قرن هاست که در فرهنگ افریقایی به عنوان یک محصول زیبایی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. کره شیا حاوی ویتامین A و E است به همین خاطر سلامت پوست را افزایش و علایم پیری را کاهش می دهد. این ماده یک منبع غنی از اسیدهای چرب است که برای تغذیه پوست ضروری هستند و التهاب را کاهش می دهند.این روغن برای بهبود اگزما، ترک های پوستی، چین و چروک ها، خشکی پوست، بهبود زخم ها مناسب می باشد.

شمع های ماساژ دارای مواد طبیعی هستند و از روغن های ضروری خالص ساخته می شوند و ارگانیک هستند.

روش شمع درمانی می تواند برای متمرکز کردن قدرت ذهن، بدن و روح مورد استفاده قرار گیرد. ماساژ شمع ، شمع و اصول روانشناسی را برای ایجاد تحول مثبت در زندگی ترکیب می کند. ماساژ شمع گرم یک ماساژ تسکین دهنده برای رفع تنش ذهن و بدن، آرامبخش و تجدید کننده انرژی و حیات کاربرد دارد. برای کسانی که پوست خشک دارند و یا برای کسانی که به دنبال ماساژ ضد استرس هستند، ایده آل است.

ماساژ شمع