عود

عود یا داربوی که در اوستا (وهوکرته) و در پهلوی (هوکرت) نامیده شده است. تکه چوبی است بریده شده، از درختی خاص که در جزایر هند و چین می روید و چون آن را می سوزانند دودی خوشبو از آن حاصل می شود. عود در کشورهایی چون هند و چین بیشتر در آیین های مذهبی سوزانده می شود. این ماده از گذشته تا کنون در ایران به عنوان خوشبو کننده استفاده می شد.

بودائیان عود را برای دور کردن ارواح پلید استفاده می کنند، در طب آیورودا به آن وسیله ای معجزه گر می گفتند. عود های مختلف طبع های مختلف دارند و به درخت و گیاهی بستگی دارد که از آن عود می گیرند. خاصیت درمانی و خواص دود کردن عود و نوع استفاده از آن نیز با توجه به اینکه از چه چیزی گرفته شده متفاوت خواهد بود که در مبحث رایحه درمانی قرار دارد. بیشتر عود ها اثر آرام بخش و تقویت کنندگی دارند و دود کردن عود موجب رفع خستگی، استرس، اضطراب و ایجاد آرامش می شود.

استفاده از عود قدمتی افزون بر ۵ هزار سال دارد. رومیان و مصریان از عود به عنوان ماده ضد عفونی کننده، ضد باکتری و دارویی برای درمان زخم کمک می گرفتند. ترکیبات معطر گل ها و گیاهان که در عود وجود دارد از طریق مژک های بینی، وارد سیستم لیمبیک مغز و قسمت مخاطی هیپوتالاموس می شود و با تحریک اعصاب بویایی این قسمت که مسولیت احساسات، تنفس، ضربان قلب، غدد درون ریز، حافظه و یادگیری را برعهده دارد تاثیری قابل توجه بر روحیات و خلق و خو می گذارد.

عصاره موجود در عود به دلیل ساختار تشکیل دهنده از آلدئید ها( اثرات ضد التهابی، آرامبخش و ضدویروس دارند)، کتون ها، استرها و … می باشد در سلامت جسم و ذهن اثری آشکار دارند. رایحه درمانی به وسیله عود یکی از بی خطرترین، کم هزینه ترین، ارزان ترین و اثر بخش ترین روش های درمانی است. رایحه های مطبوع موجود در عود فرد را فعال تر و سرزنده تر می سازند و باعث ارتباط شخص با درون خود می شوند چرا که استنشاق بوهای مطبوع باعث ایجاد و ارسال پیام عصبی در مغز و کل سیستم عصبی و دریافت واکنش های مثبت می شود.


عود و رایحه درمانی

عود صندل: برای مدیتیشن و ارام کردن ذهن، بالا بردن سطح معنویت و رسیدن به موفقیت سودمند است.

عود کندر: باعث باور به شادی می شود و فضای معنوی به وجود می آورد.

عود مشک: گرانبهاترین عود محسوب می شود و هوشیاری ذهن را افزایش می دهد و باعث جذب قدرت می شود.

عود عنبر: برای تمرکز کردن و مراقبه و انرژی و آرزوی موفقیت استفاده می شود.

عود اسطوخدوس: برای اوردن صلح، آرامش، انرژی و توازن در محیط پیرامون کاربرد دارد و خاصیت ضداضطراب، ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیک، بازکننده ذهن، ضدتشنج، ضدویروس، ضدافسردگی و تقویت اعصاب و روان را دارد.

عود میخک: باز شدن گره های انرژی در چاکرای ریشه و الگوهای اجتماعی خشک و متعصب اثر دارد.

عود آجارو: پروسه های ترمیم معنوی را فعال می کند و برای استراحت، یوگا، مدیتیشن، تمدد اعصاب، ایجاد فضای روحانی و عاطفی مناسب است.

عود درخت کاج: انرژی های منفی و افراد نامناسب را دور می کند، باعث جذب پول، رفع استرس و پاک کننده محیط است.

عود گل یاس: آرامش روانی و یک فضای عاشقانه ایجاد می کند. اختلالات خلق و خوی، استرس و اضطراب را رفع می کند و برای آرامبخشی کاربرد دارد و اعصاب را تسکین می دهد.

عود گل رز: منبعی از خلوص متعالی به عنوان آرامش بخش، کابوس شبانه و افسردگی را از بین می برد.

عود نعناع هندی: افزایش صلح عاطفی و میل جنسی است.

عود گل بنفشه: انرژی و اعتماد به نفس را زیاد می کند.

عود شاهدانه: حس موفقیت و احساسات معنوی را به وجود می آورد. شاداب کننده، ضد استرس و ضد افسردگی است.

عود دارچین: عطری تند دارد و نماد پول، ثروت و رفاه، گرمابخش، ضدنفخ، ضد سرماخوردگی، رفع سوهاضمه و اختلالات گوارشی، رفع بی اشتهایی و سرزندگی، گردش خون را بهبود می بخشد. خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی کردن محیط را دارد.

عود وانیل: عطری آرام، برای عشق، جاذبه و افسون است. روی سیستم عصبی و مغز انسان اثر می گذارد و باعث کاهش ترس و واهمه می شود و افسردگی را کاهش می دهد.

عود سیب سبز: خواص جوان کنندگی دارد و به تن و روان فرد طراوت و تازگی هدیه می بخشد.

عود چای سبز: ایجاد تمرکز، افزایش قدرت فکری، آرام بخش و در رفع استرس کمک می نماید.

عود نارگیل: عطری ارامبخش و خنک دارد. برای حذف موانع و رسیدن به موفقیت راهکاری مناسب است.

عود ثروت: رایحه ای خوشبو دارد. فضای صلح، سلامت و ثروت، به وجود می آورد و برای مدیتیشن، یوگا و تمدد اعصاب استفاده می شود.