فواید و اهداف جسمانی ماساژ

ماساژ موجب ارتقای سلامت جسمانی و روانی می گردد. طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ منجر به کاهش درد، تسکین، تمدد اعصاب، کاهش اضطراب، کاهش افسردگی، ایجاد آرامش، رفع کوفتگی و گرفتگی عضلات و … می شود.

۱٫تاثیر بر پوست

یکی از اثرات مفید و موثر بر پوست، استفاده از ماساژ است.ماساژ باعث بالا رفتن گردش خوندر پوست و باز شدن مجاری غدد چربی و عروق شده و این موضوع به علت ریزش بخش قشری پوست صورت می پذیرد. با ماساژ، پوست گرم شده و به همین دلیل خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش می یابد و در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست شده در نهایت اینکه مواد زائدی که در اثر متابولیسم ایجاد شده از بین رفته و چسبندگی های مزمن نیز کاهش می یابند.

۲٫ تاثیر بر درد

به کار بردن بسیاری از روش های دارویی تسکین درد مانند مخدر ها و ضد التهاب های غیر استروئیدی علاوه بر تحمیل هزینه زیاد عوارضی همچون سرکوب سیستم تنفسی، پورپورا، خونریزی و تهوع به همراه دارد. ماساژ با تحریک تولید اندروفین موجب تسکین درد می شود، حال آنکه اضافه کردن روغن های معطر از طریق کاهش اضطراب موجب تسکین بیشتر درد می گردد.

۳٫ تاثیر ماساژ بر عضلات و مفاصل

انجام ماساژ قبل و بعد از تمرینات ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می نماید. در واقع ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک می کند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیا و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در تارهای عضلانی می شود و نیز موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می گردد. در مجموع ماساژ در به دست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته کمک موثری می کند و عضلات را به حالت استراحت بر می گرداند.
همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافت های اطراف آنها شده و موجب تسریع در جذب تراوشات مفصلی( مایع سینوویال) گردیده و تقویت کپسول مفصلی و رباط های مفاصل و نیز بهبود تحرک مفاصل را به همراه دارد.

۴٫ تاثیر ماساژ بر دستگاه گردش خون و لنف

از طریق ماساژ ، خون و لنف از اندام ها و عضلات به قلب برگشت می کنند. یکی از دلایلی که جهت ماساژ باید از اندام ها به طرف مرکز بدن یعنی قلب باشد همین موضوع است. همچنین فشاری که در اثر ماساژ بر بافت ها انجام می شود، به صورت بازتابی، مویرگ ها اتساع پیدا کرده و مقدار خونی که بین بافت ها مبادله می شود افزایش می یابد.

ماساژ