بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی یک روش درمانی در طب سنتی چینی است که بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. این روش استفاده از لیوان های مخصوص برای اعمال مکش روی پوست ناحیه هدف است. برای ایجاد این مکش از روش های مختلفی استفاده می شود، از گرم کردن لیوان تا استفاده از پمپ مکانیکی و حتی استفاده از دهان برای مکیدن هوا به بیرون محفظه لیوان. فشار منفی ایجاد شده در لیوان باعث می شود که پوست به سمت بالا به داخل لیوان کشیده شود سپس لیوان ها در جای خود باقی می مانند و یا به کمک درمانگر به نواحی داخلی پوست منتقل می شوند، تا گردش خون در آن منطقه بهبود یابد، بدن از سموم خلاص شود، تندرستی عمومی بهبود یابد و به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله درد، التهاب، عفونت و … کمک کند.

تاریخچه بادکش درمانی :

با وجود اینکه بادکش درمانی بیشتر با طب سنتی چین همراه بوده است، اما در بسیاری از مناطق جهان از جمله مصر، خاورمیانه، هند، یونان باستان، و بخش هایی از آفریقا به عنوان یکی از اصلی ترین روش های پزشکی قومی وجود داشته است. بادکش درمانی یک درمان رایج در اروپا تا اوایل قرن ۲۰ بود، و توسط پزشکی مرسوم از نظر ها افتاد. با این وجود هنوز هم بادکش در بسیاری از نقاط جهان که در آنها طب روز در دسترس نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

قدیمی ترین متن پزشکی ابرز پاپیروس است. این متن مصری در ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد نگاشته شده است. بادکش برای درمان تقریبا همه اختلالات از جمله تب، درد، سرگیجه، نامنظمی قاعدگی و ضعف اشتها استفاده می شود و به بهبودی این بیماری ها سرعت می دهد. تصور می شود بادکش و حجامت از مصر به یونان باستان منتقل شده باشد. بقراط، پدر طب، از بادکش برای بسیاری از بیماری های داخلی، اسکلتی و عضلانی استفاده می کرد. بقراط دلایل بیماری ها را فوق طبیعی نمی دانست، بلکه عواملی مانند آب و هوای نامناسب، محل زندگی بد، رژیم غذایی نامناسب، کار بیش از حد و احساسات مخرب را در ایجاد بیماری دخیل می دانست.

بادکش درمانی

در آن دوران که به دوران برنز یونان معروف است، بادکش و حجامت در یونان برجسته تر از چین بود. در خاورمیانه، کشورهای مختلف از بادکش و حجامت برای درمان استفاده می کنند. طب سنتی ایران از حجامت برای از بین بردن بافت اسکار استفاده می کند و این عقیده را دارد که حجامت اندام های داخلی را تمیز می کند.

  • اولین اثر ثبت شده در رابطه با بادکش در چین ، در کتابی به نام بو شو متعلق به دوران سلسله هان (۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی) یافت شد.
  • اولین نوشته در رابطه با روش های بادکش در کتابی به نام زوهو فانگ یافت شد که در سال ۲۸ میلادی نگاشته شده است.
  • اولین توصیف های مربوط به درمان یک بیماری خاص در کتابی به نام وای تای میائو در سال ۷۵۵ میلادی نوشته شد که در مورد درمان سل با بادکش صحبت می کند.
  • شاخ حیواناتی که برای بادکش مورد استفاده قرار می گیرند، برای اولین بارتوسط گ هونگ (۲۸۱ تا ۳۴۱ میلادی) در کتابچه ای که در رابطه با فوریت های اورژانس است، ذکر شده است.
  • در دوره سلسله چینگ (۱۶۴۴ تا ۱۹۱۱ میلادی) ژائوزوئمینگ در ضمیمه کتاب طرح کلی دارونامه گیاهان دارویی، استفاده از آتش برای ایجاد مکش و جایگزینی شاخ حیوان با چوب بامبو و ظروف سفالی صحبت کرد. او همچنین در مورد تاریخچه و انواع مختلف بادکش، شکل های مختلف جام و عملکردها و کاربردهای آنها نوشته است.

در سال ۱۹۵۰، پزشکان چینی و روسی تحقیقات زیادی را در مورد بادکش درمانی و حجامت در بیمارستان های سراسر چین یکسان شد. البته بادکش در اروپا در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رایج بود. در سال ۱۸۸۰، بادکش درمانی به دلیل عدم درک نحوه عملکرد آن، در جهان غرب از کار افتاد. با این حال، در طی چند دهه گذشته، بادکش درمانی تجدید حیات را نشان داده است و بادکش درمانی توسط بسیاری از متخصصین درمان انجام می شود، از جمله پزشکان طب سنتی چینی، متخصصین طب سوزنی، ماساژ درمانگرها، فیزیوتراپیست ها، کایروپرکتورها، و برخی پزشکان. هیچ سازمان تنظیم مقررات برای بادکش درمانی وجود ندارد، اما در صورت وجود آموزش ممکن است این روش درمان در بسیاری از مراقبت های پزشکی یا حتی کمک به درمان به صورت یک درمان مکمل استفاده شود.

بادکش درمانی

بادکش چگونه کار می کند؟

بادکش باعث افزایش گردش خون، تسکین درد، دفع سموم از بدن و فعال شدن سیستم ایمنی می شود. اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ مکش باعث ایجاد فشار منفی در لیوان می شود و همین امر باعث می شود که بافت نرم بدن که با لیوان هم مرز است، به داخل لیوان مکیده شود. برای برقراری تعادل، خون نیز به ناحیه زیر لیوان حمله می کند که این خون غلظت کمتری نسبت به محیط اطراف خود خواهد داشت.

  • افزایش گردش خون در بادکش درمانی

وقتی خون در ناحیه زیر لیوان مکیده می شود، گردش خون موضعی افزایش می یابد. این افزایش گردش خون تا لایه عضله نفوذ یافته و به سلول ها کمک می کندتا سریع تر ترمیم شوند. این امر همچنین باعث افزایش سرعت گرانولاسیون و آنژیوژنز، تشکیل بافت همبند جدید و رگ های خونی، در طی بهبودی زخم می شود. تمامی این فرآیندها به بهبود آسیب بافت نرم، تسکین تنش عضلات و متوقف کردن درد کمک می کند. بادکش با کشیدن خون به سمت خود باعث می شود مویرگ های منطقه به شدت گشاد و در نهایت پاره شوند و در نتیجه علائم کبودی مشخص روی پوست ایجاد شود. پارگی مویرگ ها باعث خونریزی می شود و باعث می شود پدیده ای به نام خودکار درمانی به کار بیوفتد. این پدیده درمانی است که در آن خون شخص کشیده شده و مجددا به بدن تزریق می شود. اعتقاد بر این است که این کار سیستم ایمنی بدن را شبیه سازی می کند و خاصیت درمانی دارد.

  • کاهش درد در بادکش درمانی

بادکش مشهور است به کمک برای تسکین درد. بادکش می تواند آستانه درد در منطقه را افزایش دهد. نظریه دیگری که دلیل کاهش درد در بادکش را مورد بحث قرار می دهد، تئوری تحریک متقابل است. این تئوری معتقد است ناراحتی و درد ناشی از محل بادکش باعث کاهش درد در محل اصلی می شود. بادکش نشان داده که نقاط طب سوزنی را فعال می کند. طب سوزنی در کمک به تسکین درد به چند روش مختلف کاربرد دارد.

بادکش درمانی می تواند اعصاب عضلات را فعال کند. با این فعال شدن، تکانه هایی از اعصاب به نخاع ارسال می شوند، جایی که انتقال دهنده های عصبی آزاد می شوند و از رسیدن پیام های درد به مغز جلوگیری می کنند.

همچنین این نقاط فعال می توانند باعث ترشح مورفین شبیه به اندورفین ها، سروتونین شوند که این مواد به تسکین درد کمک می کند. بادکش مانند طب سوزنی باعث تحریک الیاف عصبی خاص می شود. این الیاف کاهش درد و مهار درد را ایجاد می کنند. همچنین بادکش می تواند با شل کردن چسبندگی در عضلات، فاسیا و بافت همبند بین پوست و عضلات، درد را تسکین دهد. بادکش فاسیا را از عضله بلند می کند که نتیجه این کارکاهش سفتی عضلات و شل شدن آنها است. تجمع اسیدلاکتیک در عضله باعث ایجاد درد می شود که این تجمع در عضلات راکد بیشتر است. بادکش با آوردن خون به این عضلات، اسیدلاکتیک را از بدن دفع می کند.

بادکش درمانی

  • حذف سموم بدن در بادکش درمانی

بادکش درمانی خون کثیف را از ناحیه آسیب دیده خارج می کند. این خون کثیف می تواند حاوی مواد شیمیایی التهابی، سلول های مرده، خون لخته شده، بافت اسکار یا مواد دیگری باشد. تمامی این مواد باعث درد شده و از بهبودی جلوگیری می کنند. افزایش گردش خون در منطقه باعث می ود سموم در لایه های بافت نرم به سطح بدن، درست در زیر پوست نزدیک شوند. گلبول های سفید تمایل به جمع شدن و گشت زنی در سطح بدن دارند و وقتی سموم توسط بادکش روی سطح قرار بگیرند، گلبول های سفید می توانند به سرعت سموم را از بین ببرند.

بادکش درمانی نشان داده است که سیستم ایمنی بدن با ایجاد التهاب موضعی بهبود می یابد. مواد شیمیایی التهابی، گلبول سفید را به منطقه خود جذب کرده و سیستم مکمل دفاعی بدن را فعال می کنند، این بخش از سیستم ایمنی بدن توانایی آنتی بادی ها و گلبول سفید را در از بین بردن میکروب ها و سلول های آسیب دیده تقویت می کند. همچنین بادکش سطح پروتئین هایی را که پاتوژن ها و سلول های غیرطبیعی مبارزه می کنند، بالا می برد.

بادکش می تواند جریان لنفاوی را افزایش دهد. سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن است که به بدن کمک می کند تا از سموم، مواد زائد و سایر مواد ناخواسته خلاص شود و به گردش سلول های سفید خون در بدن کمک می کند.

آموزشگاه فنی و حرفه ای ماساژ به کوشان در زمینه آموزش تخصصی ماساژ، ماساژ درمانی، ماساژ آرمبخش، ماساژ زیبایی و…. در منطقه اندیشه، شهریار، کرج فعال می باشد و هنرجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ و کسب مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازر کار می شوند.
سالن تخصصی ماساژ سانا با کادری مجرب و ماساژتراپیست هائی حرفه ای در زمینه خدمات از قبیل ماساژ ریلکسی، ماساژ درمانی، ماساژ لاغری، ماساژ زیبایی و …. فعال می باشد و با نوان محترم در منطقه اندیشه، شهریار، کرج و …. می توانند با تعیین وقت قبلی از خدمات سالن ماساژ سانا استفاده نمایند.

برای ارتباط با ما اینجا کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *