ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی ) و تعادل

رفلکسولوژی
ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی ) و تعادل

ماساژ عبارت است از یک سری حرکات منظم و اصولی که روی بافت های بدن به منظور اهداف خاص به کار می رود، به عبارت دیگر ماساژ مجموعه ای از حرکات و مهارت های دستی است که به طور منظم و مخصوص با دست یا لوازم ماساژ روی بافت های بدن جهت تاثیر بر روی سیستم های عصبی و عضلانی، پوست، مفاصل و گردش خون و … به کار می رود.

ماساژ یکی از روش های درمانی است که هم به صورت مجزا و هم به صورت ترکیبی با سایر روش های درمانی مانند حرکت درمانی، فیزیوتراپی، توانبخشی در وضعیت بیماران با اصلاح ناهنجاری های قامتی و رفع مشکلات عصبی عضلانی به عنوان یک اهرم توانا و کارآمد به کار برده می شود. از ماساژ درمانی به عنوان دستکاری بافت های نرم برای کاهش درد و اختلال عملکرد عصبی و عضلانی استفاده می شود.

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

اما یکی از کاربردهای مهمی که ماساژ می تواند داشته باشد تاثیر ماساژ در تحریک گیرنده های حسی عمقی است. ماساژ با تاثیرگذاری بر روی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی باعث آرامش عصبی ، درمان انواع سردردها، رفع بی خوابی و همچنین تسهیل انتقال پیام های عصبی از محیط بدن به سیستم اعصاب مرکزی می شود. و با ایجاد تعادل و توازن در عملکرد عضلات به بهبود عملکرد سیستم عصبی عضلانی کمک می کند.

ماساژ کف پا  ( رفلکسولوژی ) ، یکی از روش های درمانی است که برای کاهش عوارض ناشی از کمر درد و کمبود حس عمقی مفاصل به کار می رود و با تاثیر روی نواحی حساس کف پا که هر قسمت از آن مربوط به یک نقطه از بدن بوده و با آن در ارتباط است، می تواند روی سیستم عصبی عضلانی کل بدن و در نهایت سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار باشد.

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

تمام اعضای سر از قبیل چشم ها ، گوش ه ا، سینوس ها، غده هیپوفیز و حتی گردن در کف پا ، پایانه های عصبی فعالی دارند. به این ترتیب دستگاه عصبی ، با ساختار و کار ویژه ای که دارند در جهت ایجاد هماهنگی بین اعمال سلول ها و اندام های مختلف بدن تمایز و تکامل یافته است. سیستم عصبی با تاثیرپذیری نسبت به محرک های خارجی و ایجاد یک جریان عصبی که نمایانگر تاثیر محرک است ، می تواند نسبت به ماساژ نیز تاثیر پذیر باشد.

تحریک گیرنده های لمس و فشاری پوست ، عضلات و کپسول می تواند به بهبود حس عمقی مفصلی و در نتیجه به ثبات عملکرد مفصل کمک کند . اعمال محرک هائی مانند ماساژ از محیط خارجی به کف پا می تواند فعالیت نورون ها را جهت انتقال پیام عصبی تحت تاثیر قرار داده و تقویت کند. تکرار این تحریک ها روی کف پا می تواند روی نورون ها، سیناپس ها و انتقال دهنده های عصبی موثر و پیام های عصبی را با سرعت، کیفیت و قدرت بیشتری به سمت سیستم عصبی مرکزی انتقال دهد.

در تحقیقی که تاثیر هشت هفته ماساژ رفلکسولوژی یا ماساژ کف پا بر تعادل و خطای حس عمقی مفصل مچ پای مردان سالمند صورت گرفت، نشان داده شد که ماساژ با تحریک گیرنده های کف پایی می تواند به عنوان یک راهبرد اساسی در درمان مشکلات تعادلی سالمندان استفاده شود. تحقیقات نشان داده است که اعمال ارتعاش کوتاه مدت به ناحیه کف پا بر تعادل بیمار مبتلا به سکته مغزی تاثیر معناداری دارد. این ارتعاش ها احتمال دارد که از طریق تحریک اعصاب آوران و فعال شدن گیرنده های پوستی و حس عمقی باعث افزایش حساسیت رفلکس کششی و بهبود پاسخ سیستم های عصبی و عضلانی و حسی شده باشد.

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی ) نیز یکی از روش های درمانی است که می تواند روی فعالیت گیرنده های کف پایی تاثیر مثبت و معناداری داشته باشد. مطالعات گوناگونی روی نمونه های مختلف در اینباره نشان داده است که که ماساژ رفلکسولوژی و گیرنده های کف پایی می تواند روی حس عمقی و کنترل پاسچر تاثیر مثبت و معناداری داشته باشد. ماساژ کف پا و تحریک گیرنده های کف پایی باعث بهبود کنترل پاسچر در افراد دارای اسپرین مچ پا می شود. همچنین نشان داده است که ماساژ کف پا( رفلکسولوژی) باعث بهبود تعادل و کنترل پاسچر در افراد دارای دیابت نوع دوم و افراد سالمند شده است.

آموزشگاه فنی و حرفه ای ماساژ به کوشان در زمینه آموزش تخصصی ماساژ، ماساژ درمانی، ماساژ آرمبخش، ماساژ زیبایی و…. در منطقه اندیشه، شهریار، کرج فعال می باشد و هنرجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ و کسب مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازر کار می شوند.

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )

رفلکسولوژی

ماساژ کف پا ( رفلکسولوژی )
سالن تخصصی ماساژ سانا با کادری مجرب و ماساژتراپیست هائی حرفه ای در زمینه خدمات از قبیل ماساژ ریلکسی، ماساژ درمانی، ماساژ لاغری، ماساژ زیبایی و …. فعال می باشد و با نوان محترم در منطقه اندیشه، شهریار، کرج و …. می توانند با تعیین وقت قبلی از خدمات سالن ماساژ سانا استفاده نمایند.

برای ارتباط با ما اینجا کلیک کنید