تاثیر ماساژ بر بدن

تاثیر ماساژ بر بدن

تاثیر ماساژ بر بدن

۱٫تاثیر ماساژ بر دستگاه اسکلتی( استخوان بندی بدن انسان)

تاثیر ماساژ بر بدن و ماساژ به طور مستقیم بر استخوان ها تاثیر می گذارد، بدین صورت که با بهبود گردش خون و لنف در عضلات، گردش خون در استخوان ها بهتر می شود، که نتیجه آن تغذیه بهتر و رشد بیشتر استخوان ها است. نتیجه تغذیه و رشد بهتر استخوان ها، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان می باشد. سفتی مفاصل و دردهای ناشی از مواردی نظیر تورم مفاصل فقط با از بین بردن گرفتگی عضلانی و رفع مشکل حرکتی اندام ماساژ گیرنده قابل درمان می باشد. تاثیر ماساژ بر بدن

۲٫تاثیر ماساژ بر دستگاه عضلانی

عضلات در زمره اندام هایی از بدن هستند که بیشترین تاثیر پذیری را در هنگام ماساژ از خود نشان می دهند. ایجاد توازن و تعادل در عملکرد عضلانی، رفع تنش ها و گرفتگی های عضلانی و ایجاد آرامش، رفع خستگی بین بافت های عضلانی ، دفع سریع سموم و تولیدات مضر ناشی از سوخت و ساز سلول ها به ویژه اسیدلاکتیک، مهم ترین تاثیر اعمال ماساژ بر عضلات می باشند. ماساژ تغذیه عضلات را بهتر نموده و به دنبال انقباض عضله، حرکت مایع میان بافتی را تسریع می کند. در هنگام استفاده از ماساژ تعادل اسیدی بازی عضلات حفظ می شود. ماساژ با تاثیر گذاری روی عضلات صاف روده، عمل و حرکت آنها را تسهیل، روند گوارش و دفع را ساده و متابولیسم را افزایش می دهد. در هنگام ماساژ عضلات، بین انقباض و آرامش آنها توازن ایجاد می شود.
بعضی از حرکات ماساژ با کشش بافت های نرم بدن و عضلات، گرفتگی و تنش را در آنها کاهش می دهند. هنگامی که عضلات منقبض می شوند، ترشحات سمی دفع خواهد شد. برخی دیگر از حرکات دست در ماساژ درمانی سبب انقباض عضلات و در نتیجه ایجاد هماهنگی بین فعالیت های طبیعی عضلات می گردد.

تاثیر ماساژ بر بدن

۳٫ تاثیر ماساژ بر دستگاه گردش خون

تاثیر ماساژ بر بدن ماساژ به علت تاثیر گذاری اولیه بر مویرگ ها و همچنین عروق سطحی و تاثیرات ثانویه بر عروق قلبی موجب بهبود عملکرد سیستم گردش خون می شود. در نتیجه، ماساژ فشار روی عروق را کاهش داده و گردش خون را تقویت می نماید. این امر موجب کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش ضربان قلب، افزایش حجم ضربه ای و افزایش خاصیت ارتجاعی دیواره عروق خونی( جلوگیری از ابتلا به بیماری های آرترواسکلروزیس و فشار خون) می شود. همچنین، ماساژ موجب بهبود متابولیسم شده و تبادلات سلولی را افزایش می دهدکه پیامد آن ترشح بیشتر کلیه ها و بهتر شدن روند تخلیه ادرار می باشد.

۴٫ تاثیر ماساژ بر دستگاه لنفاوی

با توجه به اینکه لنف مایعی چسبنده است و حاوی پروتئی های فوق العاده زیادی می باشد، چنانچه سیستم لنفاوی در یک وضعیت بی حرکتی قرار گیرد، فیبرینوژن موجود در پروتئین لنف به صورت لخته های فیبرین رسوب می کند که این امر موجب ایجاد فیبروز در بافت ها و انکیلوز در مفاصل( خشکی مفاصل) می شود. ماساژ با کمک کردن به تخلیه لنف می تواند به نحو موثری از بروز فیبروز و انکلیوز مفصلی جلوگیری کند. سیستم لنفاوی بدن در اثر ماساژ دادن تحریک می شود و سرعت جریان لنف در سر تاسر آن زیاد می شود. در طول ماساژ درمانی هنگامی که ضرباتی به بدن وارد می شود، مواد سمی و زائد که در اثر فشار های عصبی(استرس زیاد) در بدن جمع شده است، از بین می روند. هنگامی که بخشی از بدن ما زخمی می شود، به طور معمول ورم می کند،اما با ماساژ دادن مجاری لنف تخلیه خواهد شد و التهاب و ورم موجود در اطراف زخم از بین می رود. چنانچه مایع لنف حرکت نکند، تقریبا سفت می شود و نمی تواند در مجاری لنف جریان داشته باشد و در نهایت به بافت های اطراف ( عضلات، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها) می چسبد و یک بافت سفت بهم پیوسته را تشکیل می دهد. در صورتی که این نوع بافت ها در یک مفصل ایجاد شوند، حرکت عضلات محدود خواهند شد.

تاثیر ماساژ بر بدن