سردرد تنشی و ماساژ

سردرد تنشی و ماساژ

سردرد تنشی و ماساژ

طبق بررسی های انجام شده در ایران شایع ترین علت مراجعه بیماران به درمانگاه اعصاب و روان سردرد عنوان شده است. انجمن بین المللی سردرد، سردردها را به ۱۲ گروه اصلی طبقه بندی می کند که یکی از آنها سردرد تنشی است. سردرد تنشی شایع ترین نوع سردرد است. که حدود ۹۰ درصد بالغین امریکایی را مبتلا می کند و به صورت احساس سنگینی، فشار و انقباض است. این نوع سردرد به وسیله درد یک طرفه یا دو طرفه که ضربان دار نیست و معمولا از منطقه پس سری شروع شده در ناحیه پیشانی و گیجگاهی نیز وجود دارد مشخص شود.

سردرد در ۸۰ درصد مبتلایان به سردرد تنشی باعث اختلال در فعالیت های طبیعی زندگی می شود، به طوری که در ۶۰ درصد آنان توانایی کارکردن و فعالیت های دیگر کاهش می یابد. سردرد تنشی در زنان شایع تر بوده و میزان شیوع آن ۲۸ تا ۳۸ درصد در مردان و ۳۴ تا ۸۶ درصد در زنان متفاوت است. سن شروع سردردهای تنشی نوجوانی و حداکثر شیوع آن در سنین ۲۸ تا ۵۰ سالگی می باشد.

سردرد تنشی و ماساژ

سردرد تنشی و ماساژ

سردرد تنشی و ماساژ

مکانیسم دقیق ایجاد سردرد های تنشی معلوم نیست. اما افسردگی و اضطراب نقش عمده ای در پیدایش آن دارند. یکی از پاسخ های جسمی به تنش و اضطراب، افزایش تون عضلات در کمربند شانه ای است که به دنبال آن فرد شانه ها را بالا گرفته و سفت نگه می دارد، این امر منجر به خستگی و درد عضله به دلیل نارسایی متابولیک و تجمع سموم می گردد.

برای درمان روش های داروئی ( ضد درد ها ، ضداضطراب ها و ضد افسردگی ها ) و غیر داروئی ( روانکاوی ، آرام سازی بدنی و روانی ) توصیه شده است. از طرفی استعمال مفرط ضد دردها خود از مهمترین عواملی است که می تواند باعث افزایش دفعات سردرد شده و سردرد تنشی حاد را به مزمن تبدیل کند.

سردرد تنشی و ماساژ

ماساژ می تواند باعث شل شدن عضلات، بهبود توان عضلانی و خونرسانی شده و در درمان و پیشگیری از سردرد تنشی به کار رود. در بررسی اثرات ماساژ در بیماران مبتلا به سردرد تنشی مزمن نتایج نشان داده است که سردرد بیماران در طولانی مدت بهبود یافته است. ماساژ درمانی بر تکرار حملات سر درد تنشی موثر بوده و باعث کاهش تکرار حملات و همین طور کاهش مدت زمان سر درد تنشی می شود.

به طور کلی ماساژ درمانی می تواند باعث کاهش شدت، تکرار و مدت زمان حملات سردرد تنشی شود و در کاهش سر درد تنشی موثر است. یکی از پاسخ های جسمی به تنش افزایش تون عضلات در کمربند شانه است که متعاقب آن شانه ها را بالا گرفته و قسمت بالای پشت سفت و مستقیم نگه داشته می شود. این امر منجر به خستگی و درد عضله به دلیل نارسایی متابولیک و تجمع سموم می گردد. ماساژ با کاهش حساسیت و سفتی عضله و بهبود وضعیت گردن باعث رهایی درد بیمار می شود. ماساژ بر روی هر دوبخش سیستم اعصاب خودمختار و سوماتیک سیستم اعصاب محیطی اثر کرده و باعث ایجاد تعادل در آنها می شود.

سردرد تنشی و ماساژ

سردرد تنشی و ماساژ

سردرد تنشی و ماساژ

بخش سوماتیک سیستم اعصاب از رشته های اعصاب محیطی جداره بدن از جمله عضلات، اعصاب و ساختمان های دیگر تشکیل شده که به وسیله ماساژ تحت تاثیر قرار می گیرند. بر اساس تحقیقات انجام شده تاثیرات ماساژ در چهار زمینه مطرح گردیده:

  1. تاثیر برگردش خون
  2. تاثیر بر جریان لنف
  3. تاثیر بر اسپاسم عضلانی
  4. تاثیر بر تولید بتا اندورفین درون زا

با توجه به اثرات ماساژ بر کاهش سر درد تنشی می توان این تکنیک را به طور ساده، آسان، ارزان قیمت و قابل اجرا در تمام مراکز درمانی، محل کار یا منزل به کار برد. استفاده از ماساژ به عنوان روش کمکی جهت کاهش مصرف داروها و خطرات ناشی از عوارض داروها و هزینه های ناشی از مصرف آنها را کمتر می نماید.

آموزشگاه فنی و حرفه ای ماساژ به کوشان در زمینه آموزش تخصصی ماساژ، ماساژ درمانی، ماساژ آرمبخش، ماساژ زیبایی و…. در منطقه اندیشه، شهریار، کرج فعال می باشد و هنرجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ و کسب مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازر کار می شوند.

سالن تخصصی ماساژ سانا با کادری مجرب و ماساژتراپیست هائی حرفه ای در زمینه خدمات از قبیل ماساژ ریلکسی، ماساژ درمانی، ماساژ لاغری، ماساژ زیبایی و …. فعال می باشد و با نوان محترم در منطقه اندیشه، شهریار، کرج و …. می توانند با تعیین وقت قبلی از خدمات سالن ماساژ سانا استفاده نمایند.