ماساژ و آرتروز

ماساژ و آرتروز

استئوآرتریت مفاصل ( آرتروز )

آرتروز یکی از شایع ترین بیماری های اسکلتی است که متاسفانه در جوامع امروزی بیشتر دیده می شود. این بیماری بیشتر در افراد میانسال و پیر دیده می شود که باعث تخریب و آسیب زدن به مفصل می شود. آرتروز به خودی خود یک بیماری التهابی نیست بلکه به صورت بیماری تخریبی یا دژنراتیو بروز پیدا می کند. البته در روند تخریب غضروف ها بعدا می تواند به صورت ثانویه بر روی بافت رخ دهد.

هر استخوان در ابتدا و انتهای خود با لایه ای لغزنده به نام غضروف مفصلی پوشانده شده است. در بین هر دو استخوان مفصل قرار گرفته است که مفاصل همانند لولا عمل می کنند و بدین ترتیب حرکت در یک عضو میسر می شود. با گذشت زمان و سپری شدن عمر غضروف مفصلی دچار سائیدگی و تخریب می شود با کم شدن لغزندگی غضروف حرکت یا چرخش استخوان ها روی مفاصل با درد و احساس خشکی همراه می شود، در بیماری آرتروز سطح غضروف آسیب دیده به مقدار زیادی از بین می رود. بسیاری از مفاصل می تواند در معرض تخریب قرار بگیرد، مفاصل تحمل کننده وزن بدن بیشتر تخریب می شوند چون وزن بدن به طور مداوم بر روی این مفاصل وجود دارد.

ماساژ و آرتروز

عوامل تاثیر گذار بر بروز آرتروز

  1. سن
  2. ژنتیک
  3. افزایش وزن و چاقی
  4. ناهنجای های اسکلتی(پای پرانتزی، کف پای صاف)
  5. ضربات مکرر، خفیف و مداوم بر مفاصل
  6. عوامل هورمونی
  7. دیابت
  8. بیماری های متابولیکی
  9. استفاده مکرر و مداوم از یک طرف بدن

آیا آرتروز درمان پذیر است؟

تغییراتی که در اثر آرتروز در مفصل ایجاد می شوند، قابل برگشت نیستند. به این علت که غضروف قابلیت ترمیم و بازسازی ندارد. اما این بدان معنی نیست که علم طب نمی تواند به کاهش درد آرتروز کمک نماید. در واقع، با درمان های محافظتی و ورزش های درمانی می توان درد ناشی از آرتروز را کاهش داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. درمان های محافظتی این عارضه شامل استفاده از تمرینات ورزشی کم فشار، کشش عضلات، ماساژ، تمرینات استقامتی و هوازی مختص شرایط فرد است.

این تمرینات باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل و ایجاد ثبات و استحکام مفصلی شده و کاهش درد و تورم و افزایش دامنه حرکتی مفاصل را موجب می شوند.

ماساژ و آرتروز

تاثیر سبک های مختلف ماساژ بر آرتروز

ماساژ سوئدی و آرتروز

ماساژ سوئدی می تواند فواید ذهنی، جسمی و عاطفی زیادی را به همراه داشته باشد. دریافت منظم ماساژ سوئدی می تواند به شما کمک کند تا به بهترین نتایج ممکن دست یابید. مزایای بالقوه بسیاری برای ماساژ سوئدی از جمله تقویت آرامش، افزایش گردش خون، تسکین تنش عضلانی، بهبود دامنه حرکتی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد، ترویج خواب بهتر و غیره وجود دارد. ماساژ سوئدی می تواند ابزار مفیدی برای حفظ سلامت و تندرستی کلی بدن باشد، اما جایگزین درمان پزشکی نیست و نباید برای تشخیص یا درمان شرایط پزشکی استفاده شود. این نوع ماساژ برای افزایش میزان انعطاف پذیری بدن فواید بسیار زیادی دارد که حفظ دامنه حرکتی مفاصل از عوامل پیشگیری جهت دچار نشدن به آرتروز می باشد.

ماساژتایلندی صرفا نباید به عنوان یک تجربه فیزیکی تلقی شود، ماساژ گرفتن و ماساژ دادن در این شیوه راه ایده آلی برای مبادله ظریف و در عین حال قدرتمند انرژی بین دو فرد می باشد. این ماساژ یکی از عالی ترین داروهاست، هم تسکین دهنده و هم آرامش بخش می باشد. وقتی با دانش و آگاهی از پزشکی غربی به این روش نگاه می شود، به سادگی می توان دریافت که این ماساژ و جا انداختن، چگونه جریان خون و لنف را تحریک کرده و بهبود می بخشد، بافت ها را گرم کرده، انعطاف را افزایش می دهد و درد را تسکین می بخشد که همه این اثرات اساسا فیزیکی هستند.

کسانی که ماساژ تایلندی را به طور منظم دریافت می کنند حس رهایی، آرامش ذهن، شادمانی، انعطاف، جوانی، تندرستی و در کل سلامتی را تجربه خواهند کرد. سلامتی بیانی است در خصوص تعادل موجود بین همه عوامل موجود موثر بر حس تمامیت و یکپارچگی وجودی ما، چه درونی و بیرونی. از اثرات جانبی نامطلوب زندگی امروز، برهم خوردگی و اختلال در تعادل است، هنگام عدم تعادل، فرد نیاز به زمان و فضایی دارد تا در آن بتواند این توازن را برقرار کرده و به حال اول برگرداند.که ماساژ تایلندی راهی موثر برای سلامتی و حفظ انعطاف بدن می باشد.

ماساژ و آرتروز

آیا ماساژ برای درمان آرتروز موثر است؟

بله، ماساژ می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که ماساژ می‌تواند به کاهش درد، افزایش تحرک مفصل، و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه از دانشگاه دوک نشان داد که جلسات ماساژ هفتگی می‌توانند به طور قابل توجهی درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش دهند و تحرک مفصل را بهبود بخشند۱٫ همچنین، ماساژ می‌تواند با افزایش گردش خون در اعضای بدن، درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد۲٫

با این حال، مهم است که قبل از شروع هر نوع درمان جدید، با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که ماساژ برای شرایط خاص شما مناسب است و هیچ محدودیتی وجود ندارد. همچنین، پیدا کردن یک ماساژ درمانگر مجرب و متخصص در درمان آرتروز می‌تواند در اثربخشی این روش درمانی تاثیر بگذارد.

آموزشگاه فنی و حرفه ای ماساژ به کوشان در زمینه آموزش تخصصی ماساژ ، ماساژ اصلاحی، ماساژ آرامبخش، ماساژ زیبایی و…. در منطقه اندیشه، شهریار، کرج فعال می باشد و هنرجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ و کسب مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازار کار می شوند.

سالن تخصصی ماساژ سانا با کادری مجرب و ماساژیست هائی حرفه ای در زمینه خدمات از قبیل ماساژ ریلکسی، ماساژ اصلاحی، ماساژ فرم دهی، ماساژ زیبایی و …. فعال می باشد و بانوان محترم در منطقه اندیشه، شهریار، کرج و …. می توانند با تعیین وقت قبلی از خدمات سالن ماساژ سانا استفاده نمایند.