ماساژ و خواب – تاثیر ماساژ سوئدی ( تکنیک افلوراژ ) در بهبود کیفیت خواب سالمندان

تاثیر ماساژ و خواب سالمندان

ماساژ و خواب : سالمندی  به عنوان یک پدیده زیست شناختی طبیعی و ناگزیر به شمار می آید، افزایش نسبت جمعیت سالمندان به علت بهبود وضعیت بهداشت و افزایش امید به زندگی، ضرورت توجه به مشکلات این قشر را افزایش داده است. یکی از مشکلات تاثیرگذار بر کیفیت زندگی سالمندان مشکل خواب است.

ماساژ و خواب

با افزایش سن، تغییراتی در کیفیت و ساختار خواب و ریتم شبانه روزی ایجاد می شود. پژوهش ها نشانداده اند خواب بی کیفیت و نامطلوب بعد از سر درد و اختلالات گوارشی در رتبه سوم مشکلات سالمندان قرار دارد و یکی از دلایل مراجعه افراد سالمند به پزشکان است.

میزان شیوع مشکلات خواب در سالمندان بالا و شامل مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن در طول شب، بیدار شدن زود هنگام در صبح و احتیاج به چرت روزانه است. مطالعات نشان داه اند که در ایران اختلال خواب ۶۷ درصد سالمندان را متاثر می سازد.

ماساژ و خواب

ماساژ و خواب

ماساژ و خواب سالمندان

بی خوابی اثرات منفی عمده ای بر کیفیت زندگی افراد داشته و سبب کاهش قابل توجهی در عملکرد روزانه از جنبه های عاطفی، اجتماعی و فیزیکی می شود. اختلال خواب در سالمندان ممکن است منجر به افسردگی، سقوط، اختلال حافظه، اشکال در تمرکز، تحریک پذیری، کیفیت پایین زندگی، خستگی، خلق ناپایدار، و اضطراب شود.

امروز ماساژ درمانی از شایع ترین و بی خطرترین درمان های تکمیلی در سراسر دنیا و یکی از متداول ترین درمان جایگزین در اقدامات پرستاری است. ماساژ درمانی به منظور افزایش گردش خون و تحرک عضلانی و همچنین کاهش سطح هورمون های استرس مثل کورتیزول، اپی نفرین و نوراپی نفرین، کاهش ضربان قلب، کاهش فشارخون و رفع تنش عضلانی از دیگر اثرات احتمالی ماساژ می باشد.

 افلوراژ یکی از انواع تکنیک های ماساژ سوئدی است که به صورت دست ورزی لغزشی بافت های سطحی با فشار مختصر در کف دست بر سطح پوست انجام می گردد. افلوراژ دارای اثر آرامبخش بوده ولی اثر اصلی آن بر بازگشت جریان لنفاوی و عروقی است که این ماساژ به کاهش درد، اضطراب و بی خوابی موثر است. ماساژ درمانی می تواند در مدیریت کیفیت خواب سالمندان نقش مهمی داشته باشد.

ماساژ و خواب

ماساژ و خواب

آموزشگاه فنی و حرفه ای ماساژ به کوشان در زمینه آموزش تخصصی ماساژ، ماساژ درمانی، ماساژ آرمبخش، ماساژ زیبایی و…. در منطقه اندیشه، شهریار، کرج فعال می باشد و هنرجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ و کسب مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازر کار می شوند.

سالن تخصصی ماساژ سانا با کادری مجرب و ماساژتراپیست هائی حرفه ای در زمینه خدمات از قبیل ماساژ ریلکسی، ماساژ درمانی، ماساژ لاغری، ماساژ زیبایی و …. فعال می باشد و با نوان محترم در منطقه اندیشه، شهریار، کرج و …. می توانند با تعیین وقت قبلی از خدمات سالن ماساژ سانا مرکز ماساژ سانا ( سالن ماساژ )استفاده نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *